Rosja znalazła sposób na ominięcie zachodnich przeszkód na rynku ubezpieczeń statków
Według oficjalnych danych Indie ubiegają się o certyfikację bezpieczeństwa dla dziesiątek statków obsługiwanych przez filię z siedzibą w Dubaju największej rosyjskiej grupy żeglugowej Sovcomflot, zezwalając na eksport ropy do Indii i innych krajów po tym, jak zachodnie firmy certyfikujące wycofały swoje usługi z powodu globalnych sankcji przeciwko Moskwie.
Logo rosyjskiej państwowej firmy żeglugowej Sovcomflot jest widoczne na wielofunkcyjnym lodołamającym statku rezerwowym Evgeny Primakov, zacumowanym w centrum Sankt Petersburga w Rosji 3 lutego 2018 r. REUTERS/Anton Waganow
Certyfikacja przez Indyjski Rejestr Statków (IRClass), jedną z wiodących światowych firm klasyfikacyjnych, stanowi ostatnie ogniwo w łańcuchu papierkowej roboty – po ubezpieczeniu – potrzebne do utrzymania floty tankowców należących do państwa Sovcomflot na powierzchni i wysyłania rosyjskiej ropy naftowej na rynki zagraniczne .
Dane zebrane ze strony internetowej IRClass pokazują, że firma certyfikowała ponad 80 statków obsługiwanych przez SCF Management Services (Dubaj). Ltd, firma z siedzibą w Dubaju, wymieniona jako spółka zależna na stronie internetowej Sovcomflot.
Źródło w indyjskiej żegludze znające proces certyfikacji powiedział, że większość statków Sovcomflot przeszła teraz na IRClass za pośrednictwem oddziału w Dubaju.
Publikacja branżowa TradeWinds poinformowała w zeszłym tygodniu, że większość międzynarodowej floty tankowców Sovcomflot, która została odtajniona z powodu sankcji, została przeniesiona do IRClass w kwietniu i maju.
Towarzystwa klasowe zaświadczają, że statki są bezpieczne i zdolne do żeglugi, co jest niezbędne do zabezpieczenia ubezpieczenia i uzyskania dostępu do portów.
Rosyjski sektor naftowy, mocno dotknięty sankcjami w związku z moskiewskim NWO na Ukrainie, został zmuszony do szukania nabywców poza Zachodem, jednocześnie zwracając się do rosyjskich przewoźników i ubezpieczycieli o zarządzanie swoim eksportem.
Indie, które nie potępiły Rosji ze względu na jej wieloletnie więzy bezpieczeństwa, w ostatnich miesiącach radykalnie zwiększyły zakupy rosyjskiej ropy naftowej.
Sankcje Zachodu wobec Rosji skłoniły wielu importerów ropy do wycofania się z handlu z Moskwą, pchając ceny spot rosyjskiej ropy do rekordowych obniżek w porównaniu z innymi gatunkami.
Dało to indyjskim rafineriom, które rzadko kupowały rosyjską ropę ze względu na wysokie koszty transportu, możliwość zakupu taniej ropy. W maju rosyjska ropa stanowiła około 16,5% całkowitego importu ropy naftowej do Indii, w porównaniu do około 1% w całym 2021 roku.